WYJAZD DO GĄSEK
Agnieszka Durajczyk
W dniach 7-14 sierpnia uczestnicy projektu: „Moja przyszłość” brali udział w wyjeździe do Gąsek. Letni wypoczynek był możliwy dzięki konkursowi na najciekawsze zajęcia projektowe, który uczniowie wygrali. Nagroda finansowa pokryła dużą część kosztów przedsięwzięcia. Podróż nad morze odbyła się nocą, aby jak najpełniej wykorzystać czas przeznaczony na atrakcje. Na plaży przywitał uczniów chłód bałtyckiej bryzy, co było ukojeniem po dokuczliwych upałach. Pod opieką ratownika w małych grupach młodzież zażywała kąpieli morskich. Przyjemnie było również wylegiwać się na ciepłym piasku. Bardziej aktywni bawili się grając w piłkę plażową, co sprzyjało apetytom. Głód mogliśmy zaspokoić w nadmorskiej restauracji, gdzie serwowano domowe obiady.
Urozmaiceniem były wyjazdy do Koszalina, tam w galerii Kosmos uczniowie testowali swą kondycję przy grze w kręgle. Kolejny dzień przyniósł nie mniejsze atrakcje, gdyż przez trzy godziny próbom wytrzymałości były poddawane zjeżdżalnie i baseny w nowo otwartym Aquaparku. Popołudnie przyniosło przyjemności dla duszy. Podczas seansu zatytułowanego „Papierowe miasta”, można było zastanowić się nad problemami dręczącymi współczesną młodzież. Wspólnie spędzony czas pozwolił poznać się bliżej i integrować.
Zbliżający się moment wyjazdu skłaniał do refleksji i podsumowań, nie tylko tego, co wydarzyło się na wycieczce, ale dotychczasowej pracy i działań podejmowanych podczas zajęć projektowych. Wszyscy byli zgodni, że dzięki zaangażowaniu i współpracy można wiele osiągnąć, wystarczy wykorzystać szansę, którą oferuje szkoła.
W atmosferze radości i dobrego nastroju wróciliśmy do Grabowa, gdzie na uczniów czekali już stęsknieni rodzice.
*****************************************************
WYCIECZKA DO KOZIENIC
W RAMACH PROJEKTU "MOJA PRZYSZŁOŚĆ"
Małgorzata Cichowska i Daniel Porczyński
Dnia 9 czerwca 2015 r. odbyła się wycieczka do Kozienic, w której uczestniczyli uczniowie PSP realizujący projekt pt.: Moja przyszłość (klasa 4, klasa 5a i klasa 5b).
Punktualnie o godzinie 8.00 w budynku szkoły zebrali się wszyscy uczestnicy wyjazdu, którzy zostali zapoznani z regulaminem. Następnie wyruszyliśmy autobusem do Kozienic. O godzinie 9.00 weszliśmy na teren Krytej Pływali Delfin, gdzie skorzystaliśmy z basenów rekreacyjnych oraz juccuzi. Część grała w piłkę siatkową w wodzie, inni bili rekordy w zjeżdżaniu na czas z rury. Potem udaliśmy się do Muzeum Regionalnego, by obejrzeć wystawy czasowe i stałe. Podziwialiśmy ulice Kozienic dawniej i dziś uwiecznione na fotografiach. Mogliśmy również zobaczyć jak wyglądał pałac, który został wystawiony dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w latach 1778 – 1791 w Kozienicach. A po wybuchu II wojny światowej został rozgrabiony i spalony przez wojska hitlerowskie. Również te zdjęcia mogliśmy obejrzeć na wystawie.
Kolejną ciekawą wystawą był zbiór japońskich, porcelanowych lalek zbieranych przez dziewczynki przez całe życie. Ów kolekcja jest trzecią co do wielkości na świecie. Podziwialiśmy również tradycyjny strój kobiecy – kimono.
Następnie mogliśmy zobaczyć miejsce pracy archeologa oraz kulturę materialną ziemi kozienickiej na przełomie dziejów.
Później pani przewodnik zabrała młodzież na warsztaty pod tytułem Zbożem malowane. Uczniowie mogli poznać różnego rodzaju zboża i wykorzystać je w swoich pracach plastycznych.
Po skończonych zajęciach głód zaczął nam doskwierać, więc udaliśmy się do Baru Mors, by wspólnie zjeść pizze. Następnie udaliśmy się w drogę powrotną do Grabowa, bogaci o nową wiedzę i doświadczenia.
******************************************************
PREZENTACJA
W ramach projektu "Moja przyszłość" uczniowie z naszej szkoły gimnazjalnej wzięli udział w konkursie "Start w przyszłość" na najciekawsze zajęcia realizowane w projekcie "Moja przyszłość". Wykonując przy pomocy nauczycieli filmik i prezentację wygrali dofinansowanie do wycieczki, która zaplanowana jest do miejscowości Gąski. Poza tym 22 czerwca 2015 r. uczniowie wraz z opiekunami wezmą udział w uroczystej gali w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu, na którym nastąpi wręczenie nagród.
******************************************************
WYCIECZKA ZORGANIZOWANA W RAMACH PROJEKTU
„MOJA PRZYSZŁOŚĆ”
Urszula Strzałkowska
11 kwietnia 2015 r. 45- osobowa grupa uczniów z Zespołu Szkół w Grabowie nad Pilicą wyruszyła na kolejną wycieczkę zorganizowaną w ramach projektu „Moja Przyszłość”. Podróż do Warszawy nie trwała długo. Pierwszym punktem naszego zwiedzania był Stadion Narodowy. O godzinie 10.15 weszliśmy na obiekt . Wraz z przewodnikiem obejrzeliśmy trybuny, płytę stadionu, mieliśmy możliwość zasiąść na ławkach dla zawodników rezerwowych oraz zajrzeć w miejsca niedostępne dla kibiców takie jak: szatnie, gabinety masażu , łaźnie zawodników oraz miejsce konferencji prasowych.
Po godzinnym zwiedzaniu wraz z przewodniczką grupa udała się do Centrum Kopernika, by odwiedzić planetarium. Tam, na sferycznym ekranie, oglądaliśmy wyjątkowy film 3D, podczas pokazów na żywo przyglądaliśmy się gwiazdom, które świecą na niebie, a także planetom, poznaliśmy historię podboju Kosmosu.
Po 45- minutowej uczcie astronomicznej przyszedł czas na wielkie odkrywanie świata w Centrum Nauki Kopernik. To fantastycznie zorganizowany otwarty dla wszystkich bez względu na wiek - nowoczesny dom eksperymentowania. To nowoczesne laboratorium rozciągające się na 4 tys. m2. Składa się z pięciu galerii. Tu dotykaliśmy na własną rękę, oglądaliśmy i słuchaliśmy. Tu w prosty sposób odkrywaliśmy ciekawostki przyrody. Dociekaliśmy, jak powstawał świat. Bawiąc się grupowo i indywidualnie eksperymentowaliśmy wynalazkami, które zmieniają świat. Już na wejściu przywitał nas rozradowany, mówiący robot i wielkie wahadło z 250 kg kulą pokazującą, jak Ziemia obraca się wokół własnej osi. A dalej to już wciągaliśmy się coraz dalej i dalej w fantastyczną przygodę. Siedząc na dywanie przekonywaliśmy się, jak naprawdę działa latający dywan, na specjalnej wadze unosiliśmy samego siebie, biegając w kole uruchamialiśmy duże młyńskie koło, pokręcając kołem uruchamialiśmy „wrzące piłeczki” i wciąż zmienialiśmy im objętość , a niektórzy próbowali nawet zamknąć się w dużej bańce mydlanej, albo przeżywali trzęsienie Ziemi. Tych i innych eksperymentów oraz testów na wyobraźnię jest w Centrum 350. My poznaliśmy wiele, ale wszystkich się nie udało. By doświadczyć wszystkiego trzeba przeznaczyć co najmniej 6 godzin, więc do Centrum wrócimy na pewno. Chcemy poznawać „wielką naukę” łatwymi , niekonwencjonalnymi metodami poprzez bezpośrednie w niej uczestnictwo. Wracaliśmy do domu ubogaceniu wiedzą sportową oraz naukową , mieliśmy poczucie,
że wiele wiedzy, doświadczeń i zagadek tego świata wciąż przed nami czeka.
******************************************************
SPRAWOZDANIE MOJA PRZYSZŁOŚĆ
W ramach projektu Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe - „Moja przyszłość” w I semestrze roku szkolnego 2014/2015 odbywały się zajęcia dla uczniów PSP i PG w Grabowie nad Pilicą. Zajęcia były prowadzone w trzech obszarach: język obcy, zajęcia matematycznoprzyrodnicze, doradztwo zawodowe w łącznym wymiarze 20 godzin miesięcznie dla każdej grupy wiekowej.
Zajęcia w Publicznym Gimnazjum
Uczniowie uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego, które działały na trzech płaszczyznach: działanie na platformie etwinningowej (http://www.etwinning.pl/), gdzie można śledzić dokonania uczniów. Poprzez tą platformę nawiązaliśmy kontakt z 5 krajami: Francją, Łotwą, Grecją, Turcją i Finlandią. Razem tworzymy międzynarodową książkę kucharską, w wersji elektronicznej. Ponadto, wymieniamy się przepisami, kilka z nich udało nam się wypróbować na Warsztatach Mikołajkowych dla klas I PG. Sami tłumaczyliśmy przesłane przepisy z języka angielskiego, tworzyliśmy listę zakupów, sami piekliśmy, gotowaliśmy pod okiem nauczyciela i rodziców. W ramach uroczystej kolacji Christmas Party odbyła się konsumpcja. W II semestrze będziemy kontynuować zaplanowane działania.
Na spotkaniach przyrodniczych realizowane były zajęcia ,,Metale wokół nas’’. Uczniowie badali właściwości fizykochemiczne metali , uczyli się rozpoznawać metale,
a następnie wykazywali zastosowanie metali w oparciu o ich poznane cechy. Wykonywali samodzielnie doświadczenia, w których sprawdzali zachowanie się metali takich jak żelazo, miedź , srebro , cynk, glin względem czynników środowiska. Poznawali aktywność metali oraz badali ich przewodnictwo cieplne i elektryczne. Dzięki tym doświadczeniom uczniowie zrozumieli zjawiska mające miejsce w otaczającym nas świecie takie jak zjawisko pasywacji, korozji, czernienia srebra. Uczestnicy doskonalili umiejętność wykonywania doświadczeń, prowadzenia obserwacji i wnioskowania.
W trakcie wykonywania doświadczeń wykorzystano zakupiony specjalnie do tego projektu urządzenia pomiarowe Eurolab. Wykorzystanie sprzętu spowodowało, że zajęcia były dla uczniów atrakcyjne i nowatorskie.
Na zajęciach matematycznych uczniowie bawili się w różne gry i zabawy: szalone zakupy, jesienne okazje czy organizowanie imprezy. Dysponując pewną kwotą pieniędzy, ustalali menu, planowali zakupy, posługiwali się szacowaniem w celu obliczeń związanymi z zakupami. Ponadto uczniowie posługiwali się wagą, obliczali współczynnik MBI. Stawali się „konstruktorami” – wykonując konstrukcje brył geometrycznych i sprawdzali wytrzymałość konstrukcji między innymi kopuł geodezyjnych. Wykorzystywali twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa. Innowacyjnością tych zajęć było wykorzystywanie wiedzy matematycznej w praktyce - w rozwiązywaniu problemów życia codziennego.
Na zajęciach z doradztwa zawodowego dla gimnazjum, uczniowie poznawali grupy zawodów i zawody, określali własne predyspozycje zawodowe i zainteresowania, poznawali własny temperament, który ma wpływ na wybór zawodu w przyszłości. Uczestnicy zajęć pracowali także w grupach, w których za pomocą zabaw i schematów rysunkowych, analizowali wybrane zawody, poznawali innych uczniów z grupy, ale przede wszystkim siebie. Ponadto uczniowie w formie dyskusji na forum przedstawiali własne poglądy na temat danego zawodu, a za pomocą plakatów narysowanych przez siebie kreowali własną zawodową przyszłość.
Zajęcia dla uczniów PSP
Głównym celem zajęć z języka angielskiego było nakręcenie filmu przedstawiającego scenę z życia przeciętnej polskiej rodziny. W założeniach dialogi miały być w języku angielskim, a realia polskie. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczyli słownictwo oraz funkcje komunikacyjne używane na co dzień. W tym celu używane były kostki do tworzenia wypowiedzi oraz gry dydaktyczne w języku angielskim. Grupa pracowała również z komputerami, korzystając z ćwiczeń ze strony: www.myenglishpages.com. W celu wymiany doświadczeń i czynnego użycia języka, uczniowie nawiązali kontakt listowny z rówieśnikami z Grecji. W oparciu o wybrane odcinki amerykańskich seriali: „The Simpsons” oraz ‘The Bill Cosby Show” pod kontrolą nauczyciela powstał scenariusz filmu. Zgodnie z planem ukazuje on w zabawny sposób jeden dzień z życia polskiej rodziny. Efektem pracy w drugim semestrze będzie podobny film osadzony w realiach rodziny amerykańskiej.
Podczas zajęć matematycznych uczniowie wykorzystywane były gry planszowe i karciane. Uczniowie wykonywali plakaty matematyczne o tematyce zakupów i figur geometrycznych. Ulubionym zajęciem było korzystanie z tablicy multimedialnej i rozwiązywanie na niej zadań matematycznych, a także gra w łamigłówki matematyczne. W ramach zajęć uczniowie obliczali ilość potrzebnej farby do pomalowania pracowni matematycznej, a następnie udali się wraz z nauczycielem do tutejszego sklepu wielobranżowego, celem wybrania jak najlepszej opcji zakupu farby. Było to wykorzystanie wiedzy w praktyce. Wykorzystane tu gry i zabawy matematyczne posłużyły do kształcenia pozytywnego nastawienia do matematyki.
Głównym celem zajęć przyrodniczych było poznanie i oswojenie dwóch żywiołów: wody i powietrza. Zajęcia miały charakter badawczy. Uczestnicy wykonywali różnorodne ćwiczenia, badania, doświadczenia, na podstawie których wysnuwali wnioski i dowiadywali się wielu ciekawostek związanych z tymi żywiołami. Wszystkie czynności wykonywane podczas zabaw badawczych miały na celu: - podniesienie poziomu wiedzy dzieci na temat właściwości wody, jej wpływu na życie i zdrowie ludzi, zwierząt, roślin, - dostarczenie przeżyć związanych z otaczającą rzeczywistością przyrodniczą szczególnie badanie środowiska wody przy użyciu kuferka pt. „Woda”, - dostarczenie bodźców, które pobudzą do działania, szukania odpowiedzi, zadawania pytań, wyciągania wniosków, stawiania hipotez, dochodzenia do prawdy, - rozbudzenie u dzieci wyobraźni, nabywanie umiejętności zapisywania zdobytych wiadomości w formie graficznej. doświadczania, zadawania pytań.
Wycieczki
W ramach zajęć zostały zorganizowane wycieczki edukacyjne do Warszawy na zajęcia przyrodnicze w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów
w Warszawie dla Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Gimnazjaliści obejrzeli spektakl pt: „Romeo i Julia’ w teatrze Buffo, a uczniowie Szkoły Podstawowej sztukę
pt: „Mały Książę’ w teatrze Roma. Uczniowie podstawówki odwiedzili także jedną z jednostek strażackich w Warszawie, a gimnazjaliści brali udział w zajęciach z zakresu Pierwsza Pomoc Przedmedyczna na Uczelni Łazarskiego.
Pomoce naukowe
Zostały zakupione pomoce: projektor, laptop, interface eurolab, 2 zestawy do prowadzenia doświadczeń „ woda”, 3 zestawy do prowadzenia zajęć matematyczno- przyrodniczych przez Akademię Profesjonalnego Nauczyciela oraz wiele ciekawych materiałów edukacyjnych uatrakcyjniających wszystkie zajęcia.
Nauczyciele prowadzący
******************************************************
WYJAZD EDUKACYJNY DO WARSZAWY
W RAMACH PROJEKTU "MOJA PRZYSZŁOŚĆ"
Anna Wąsik
12 listopada 2014 roku w ramach projektu „Moja Przyszłość” uczniowie klasy czwartej i piątych uczestniczyli w wyjeździe edukacyjnym do Warszawy. Celem wycieczki była wizyta w Państwowej Straży Pożarnej na ul. Polnej. Uczniowie mieli okazję przyjrzeć się pracy strażaka, poznać zalety i obciążenia związane z tym zawodem. Strażacy zademonstrowali dzieciom swój strój oraz pełne wyposażenie. Wiele radości sprawiła uczniom możliwość przymierzenia hełmu oraz maski. Wszyscy podziwiali sprzęt znajdujący się w wozach, który nie tylko ułatwia gaszenie ognia, ale bardzo często ratuje życie ludziom po wypadku. Strażacy oprowadzili uczniów po koszarach, opowiedzieli o swych zajęciach, które pożytecznie wypełniają im przerwy między wyjazdami. Bardzo intensywnie spędziliśmy czas w jednostce straży pożarnej, gdzie przyjęto nas miło i serdecznie, a strażacy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat wykonywanego zawodu, który wymaga ogromnego poświęcenia i odwagi.
Kolejnym punktem programu naszej wycieczki był spektakl „Mały Książę” w teatrze muzycznym Roma. Dzieci poznały historię chłopca, który niesie przesłanie wszystkim ludziom, zarówna młodym jak i dorosłym. Spektakl należy analizować w wymiarze dydaktycznym i wychowawczym. Dzięki moralistyce, uczniowie zetknęli się z prawdami niezbędnymi w życiu każdego człowieka. Mówił o przyjaźni, miłości, odpowiedzialności jaką bierzemy za drugiego człowieka. Z pozoru trudne treści zostały przekazane w piękny i wymowny sposób. Niezwykła gra aktorów, piosenki, scenografia uruchamiały wyobraźnię i przenosiły w niezwykły świat. Uczniowie znaleźli się również w nowej sytuacji, ponieważ dla niektórych to była pierwsza wizyta w teatrze. Wszyscy mieli okazję zastosować się do wcześniej poznanych zasad savoir-vivru.
Wyjazd okazał się trafnym przedsięwzięciem, ponieważ uczniowie poznali nowe zawody, zasady panujące w pewnych miejscach. Wykazali się odpowiedzialnością i dojrzałością.
*****************************************************
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH UCZNIÓW POPRZEZ DODATKOWE ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE KLUCZOWE - „MOJA PRZYSZŁOŚĆ”
Urszula Strzałkowska, Anna Wąsik
W roku szkolnym 2014/2015 w Zespole Szkół w Grabowie nad Pilicą rozpoczęliśmy realizację nowego projektu Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe - „Moja przyszłość”.
W ramach programu, od września 2014r. do czerwca 2015r., zostanie łącznie przeprowadzonych 200 godzin zajęć pozalekcyjnych z następujących obszarów tematycznych:
a) język obcy,
b) przedmioty matematyczno - przyrodnicze,
c) doradztwo zawodowe.
Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki współpracy z Urzędem Gminy w Grabowie nad Pilicą. Projekt skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum i ma na celu wyrównywanie trudności edukacyjno – wychowawczych i ukierunkowanie na rozwój kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Celem projektu jest także przeciwdziałanie zjawiskom przemocy i agresji, udzielenie dzieciom mającym trudności w nauce niezbędnego wsparcia pedagogiczno - psychologicznego oraz kształtowanie w nich umiejętności właściwego spędzania wolnego czasu. Przewodnią zasadą prowadzenia zajęć jest innowacyjność polegająca na pracy metodą projektu, przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów z wykorzystaniem technik informatycznych. Na każdą z edukacji (j. angielski, matematyka, przyroda, doradztwo zawodowe)przypada odpowiednia liczba godzin - łącznie 20 h miesięcznie dla każdej grupy projektowej.
Program zajęć przyrodniczych jest nastawiony na rozbudzanie ciekawości świata i eksperymentowanie, wykonywanie doświadczeń, formułowanie i sprawdzanie postawionych hipotez, obserwowanie wyników doświadczeń, wyciąganie wniosków i przedstawianie efektów własnej pracy. Uczniowie będą doskonalić sposoby komunikacji, logiczne i kreatywne myślenie oraz umiejętność uczenia się. Pomocą w realizacji wyżej wymienionych zadań będą wszelkie dostępne urządzenia multimedialne.
W zakresie matematyki uczniowie będą rozwiązywać zadania, gry matematyczne, łamigłówki, krzyżówki, zadania tekstowe. W trakcie pracy z tablicą interaktywną zaprojektują własne gry matematyczne. Rozwiązywanie zadań o tematyce związanej z życiem codziennym oraz wykorzystywanie poznanych twierdzeń matematycznych w pokonywaniu problemów sprawi, że uczniowie nabędą umiejętności praktyczne oraz zdadzą sobie sprawę z ich posiadania. Tym samym podniesie się ich motywacja do nauki w zakresie kompetencji matematycznych, podstawowych kompetencji naukowo – technicznych.
Na zajęciach z języka angielskiego będą wykorzystywane środki społecznego komunikowania się, takie jak: film, Internet, książka itp. Ich głównym celem będzie rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i umiejętność zastosowania języka w konkretnych sytuacjach. Całość zajęć poświęcona będzie nauczaniu konstruktywistycznemu oraz nauczaniu problemowemu. Oprócz pracy z tablicą interaktywną, komputerem i programami multimedialnymi wykorzystywana będzie również umiejętność korzystania z tradycyjnego słownika jako dopełnienie nowoczesnych technologii. Podczas pracy w grupach uczniowie będą doskonalić porozumiewanie w języku obcym, umiejętność współpracy, dobrej organizacji i komunikacji. Zajęcia z doradztwa edukacyjno - zawodowego będą oparte na wykorzystaniu technik audio-wizualnych, interaktywnych oraz korzystaniu z różnych źródeł informacji. Związane będą z określaniem własnych predyspozycji, niezbędnych w uświadamianiu sobie mocnych i słabych stron, wdrożą do inicjatywności i przedsiębiorczości, ukierunkują sposób uczenia się i rozwiną zainteresowania. Realizacja zadań uświadomi uczniom konieczność planowania kolejnych etapów drogi, która prowadzi do zdobycia wymarzonego zawodu, otworzy na nowinki techniczne, zmotywuje do nauki i pracy.
Godnym uwagi jest fakt, iż jest to kolejny projekt realizowany w naszej placówce. Dzięki temu można liczyć na wykwalifikowaną kadrę, przygotowaną technicznie i merytorycznie do podobnych zadań. Pozwala to na pełną realizację wytyczonych celów. Mimo że zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych i soboty, cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony dzieci jak i ich rodziców, którzy opierają się na doświadczeniach wyniesionych z poprzednich edycji przeprowadzonych w szkole.